De noodzaak van een AED in de horeca: ja of nee?
Als uitbater van een horecagelegenheid zul je je misschien weleens afvragen of de aanwezigheid van een AED in jouw zaak van meerwaarde is. Er hangt natuurlijk een prijskaartje aan zo’n automatische externe defibrillator. En hoe groot is de kans nu dat het apparaat ooit gebruikt wordt? Is het dan zinvol om er eentje aan te schaffen? In dit blogartikel gaan we daar graag wat verder op in.
Veiligheid
Natuurlijk draag je als ondernemer een belangrijke verantwoordelijkheid als het gaat om de veiligheid van je gasten. Op het gebied van de brandveiligheid heb je alles goed geregeld. En datzelfde geldt ook voor de voedselveiligheid en hygiëne. Voor dergelijke veiligheidseisen gelden vaste regels. Dat geldt uiteraard niet voor het aanwezig zijn van een AED in de horeca. Dus waarom zou je er dan eentje aanschaffen?
140 mensen per week
Volgens cijfers van de Hartstichting overlijden er in Nederland jaarlijks 7.300 mensen door hartfalen of een hartstilstand. Dat zijn 20 personen per dag. Wanneer onmiddellijk met behulp van een AED met reanimatie wordt gestart, stijgt de overlevingskans van het slachtoffer naar 70%.
Vergroot de overlevingskans van je gasten
In een horecagelegenheid komen veel mensen en dat verhoogt de kans dat zich in jouw zaak een keer een hartstilstand kan voordoen. Snelheid is dan van groot belang. Elke minuut zonder reanimatie of defibrillatie vermindert de kans dat de patiënt het overleeft met 10%. Na tien minuten zonder behandeling zijn de overlevingskansen vrijwel nihil. Een ambulance heeft vaak meer dan tien minuten nodig om ter plaatse te komen. Alleen dat al maakt een AED in de horeca absoluut van meerwaarde. Het kan het verschil betekenen tussen leven en dood.
Voordelen van een AED in de horeca
Naast het verhogen van de overlevingskansen van een gast die in jouw bedrijf een hartstilstand krijgt, zijn er nog meer voordelen van een AED in de horeca:
- Veiligheidsgevoel: mensen zijn zich tegenwoordig steeds meer bewust van gezondheidsrisico’s. Ze zullen het dan ook beslist weten te waarderen als een bedrijf voorzorgsmaatregelen treft. Het zal bijdragen aan een gevoel van veiligheid.
- Verantwoordelijkheid: Wanneer je investeert in veiligheidsmaatregelen, zoals een AED, geef je blijk van betrokkenheid bij en verantwoordelijkheid voor het welzijn van je gasten en je personeel.
- Imago: Een AED in jouw zaak zal de loyaliteit van klanten vergroten en draagt bij aan een positief imago.
Eenvoudig in gebruik
Wij hebben ons ten doel gesteld om kwalitatief hoogwaardige en betrouwbare AED’s te leveren die zonder medische kennis gebruikt kunnen worden. Het gebruik van de AED is tegenwoordig een vast onderdeel van de standaard BHV-opleiding, maar zelfs mensen zonder een training mogen de AED gebruiken. Het apparaat is zo ontworpen, dat het verschillende controlemechanismen heeft, en het ‘kijkt’ of er inderdaad een schok aan het slachtoffer moet worden afgegeven. De instructies van het apparaat opvolgen is verder voldoende om de schok toe te brengen die het hartritme van de patiënt weer herstelt. Is een AED in de horeca noodzakelijk? Nee, dat blijft natuurlijk altijd jouw eigen keuze als ondernemer, maar het is wellicht verstandig om dat eens serieus in overweging te nemen.
Geïnteresseerd?
Wij leveren de AED met instructies en kunnen ook het onderhoud op ons nemen. Het onderhoud is overigens eenvoudig zelf uit te voeren, maar met ons onderhoudscontract heb je er zelf geen omkijken naar. Met een AED in de horeca maak je jouw bedrijf hartveilig. Ben je geïnteresseerd? Neem dan gerust contact op.


Krijgt jouw AED het juiste onderhoud?
Onderhoud zorgt voor het goed functioneren van de AED wanneer hij plotseling nodig is. Ontdek wat jouw AED nodig heeft.
Onderhoudsmonteur Jeroen:
"Helaas kom ik vaak AED’s tegen die het verkeerde onderhoud hebben gehad. Laat je daarom goed informeren!"



